Linkuri accesibilitate

Fevronia Șelaru: Vă doresc tuturor SĂRBĂTORI FERICITE!

Fevronia Șelaru

Născută la 30 iunie 1955 în Cărpineni,Hîncești. În anul 1984 a absolvit Școala Republicană de Iluminare Culturală din or.Soroca. A activat în Școala Profesională Cărpineni timp de 36 de ani în calitate de bibliotecară. În prezent pensionară

Luni

M-am trezit ca de obicei la ora 700 și m-am uitat pe geam. Afară e o zi frumoasă de iarnă. Dispoziția e super.

Am servit cafeaua de dimineață. După dejun am pregătit mâncarea pentru găinuși- amestec de crupe de porumb, soie, grâu, șrot care le amestec cu apă caldă ca ele să ne facă oușoare. La piață prețul este de 35! lei pentru zece ouă, de aceea ne stăruim să le avem acasă. După ce am hrănit găinușile, împreună cu soțul am făcut ordine prin gospodărie. Este un lucru plăcut efectuat la aer liber care îți dă sănătate.

M-am pregătit să fac niște plăcințele cu dovleac. În timp ce se maturiza aluatul am navigat pe internet, unde am aflat ultimele știri. Tot din siturile de socializare am aflat despre zilele de naștere ale prietenilor, cărora le-am trimis felicitări. Paralel cu plăcintele am pregătit prânzul. După prânz am privit un film artistic care m-a impresionat mult și am rămas indignată - în ce vremuri am ajuns. Spre seară am hrănit găinile cu porumb. După cină am privit știrile la televizor. În continuare am prelungit lucrul asupra cărții „2015 -O vară lăsată în amintiri” despre Școala Profesională Cărpineni în care am activat din 1979 până în 2015.

Amintirile îmi răscolesc sufletul și în fața ochilor se deapănă momente plăcute și mai puțin plăcute, dar aceasta e viața. Încheiem ziua cu urmărirea ultimelor știri la televizor.

Marți

Am pregătit și am luat dejunul și o cafea. Am hrănit găinușile și am plecat la alimentară după produse. La alimentară m-am întâlnit cu niște vecine din mahala, cu care am mai discutat despre una despre alta. Toți sunt bucuroși că avem zăpadă care se topește și întră în pământ- va fi roadă bună. Cea mai dureroasă întrebare e creșterea prețurilor la toate produsele alimentare. Când am văzut prețul la hrișcă de 38 lei/kg am rămas fără cuvinte.. Tot la alimentară aud și vorbele unor persoane, care spun că au rămas dezamăgiți de alegerea făcută: - Am votat-o pe Maia Sandu să facă viața mai bună da ea ridică prețurile! Lumea la sate nu este informată și nu cunoaște prerogativele Președintelui, Guvernului, Parlamentului... Acasă am pregătit prânzul și am plecat la frizerie pentru că eram programată. După prânz am privit știrile de la ora 14.Am prelungit lucrul aspra cărții despre Școala Profesională Cărpineni. Apoi am discutat prin Viber cu fiica Irina de la Paris. Peste vreo jumătate de oră am încărcat mașina de spălat cu lingerie de pat. După finisarea spălării am înșirat afară la soare să se usuce. Pe la orele 1630 am fost invitată de către o prietenă la cafea, unde am petrecut 40 de minute. Revenind acasă, am pregătit cina, ascultând Pro Mingir - un post de radio local. După cină am privit pe YouTube un film artistic. Apoi am continuat lucrul asupra cărții.

Miercuri

Ziua începe cu o cafea și ascultarea știrilor la radio. A urmat plecarea la farmacia, care se află în incinta spitalului, pentru a procura medicamentele compensate pentru soțul meu. Acolo m-am întâlnit cu niște foste colege de lucru, acum pensionare. Ne-am amintit cu nostalgie de vremurile când activa Școala Profesională unde practic am activat jumate de viață. La spital erau multe persoane cu diferite traume căpătate în urma căderii din cauza neatenției. Pe așa vreme trebuie să fim foarte atenți, să nu ne grăbim, mai ales persoanele în etate.

Venind acasă, am pregătit prânzul și clătite pentru cină. Am navigat pe internet și am vorbit pe Viber cu fiica Natalia care este stabilită cu familia la Londra. Ea activează la o grădiniță privată și totodată studiază la un colegiu financiar. A repetat că le place viața acolo și nu văd cum ar putea să se revină în Moldova în timpul apropiat, ceea ce pe noi părinții nu ne prea bucură, dar asta-i situația. După prânz am fost contactată de o vecină în etate, care m-a rugat s-o ajut să instaleze draperii. Am mai stat la taifas despre sănătate, despre prețuri ș.a. La ora 16 am plecat cu mașina împreună cu soțul la grădiniță după nepoțica cea mică Mia, care vrea la bunica Fionea. Fiica mai mică Valentina-mama lui Mia, locuiește la părinții soțului în alt capăt al satului. La venirea acasă nepoțica cere să privească ”Mașa și ursul”. La 17 ianuarie Mia face trei anișori. Privind desenele animate învață și limba rusă. După cină împreună cu bunica vrea să construiască o casă din jucariile pe care le are. La ora 21 Mia se culcă și ascultă povestea spusă de bunicul Valentin iar noi privim știrile la televizor. Ziua o încheiem cu o discuție cu fiica.

Joi

Ziua începe cu cafeaua de dimineță. După care hrănirea păsărilor. După dejun plecăm cu soțul la piață. La Cărpineni zilele de piață sunt joi și duminica. Deoarece este ajunul Crăciunului pe stil vechi în piață e mare forfotă. Aici ne întâlnim cu rude, prieteni, cumetri cu care mai discutăm despre viață, despre sănătate... Pentru masa de sărbătoare am cumpărat fructe, legume. Carne avem acasă, de rațe mute. Ginerele vindea pește și ne dăruit doi crapi. Cu alte cuvinte produse sunt rămâne munca și inspirația bucătarilor. Odată ajunși acasă ne apucăm de treabă: soțul spală mașina iar eu pun la gătit produsele. In primul rând mă apuc de sarmale și de răcituri. A venit și soțul să mă ajute la curățirea legumelor și ouălor fierte pentru salata „Olive”. În doi lucrul merge mai cu spor și întreținem și o discuție. După ce am luat prânzul ne-am relaxat jumate de oră navigând pe internet. Rețelele de socializare sunt pline de felicitări cu ocazia Crăciunului, care este una dintre cele mai mari sărbători pentru neamul nostru. M-a telefonat șoferul care transportă colete la Londra și mi-a zis că de la 1 ianuarie Regatul Unit nu permite transportarea coletelor fără documente pe ele. Noi am pregătit un colet de sărbători pentru fiica Natalia care e la Londra. Ce să-i faci ?... Vedem poate cu altă ocazie trimitem. Prelungim pregătirile pentru sărbătoare. Eu fac clătite iar soțul umple prunele cu miez de nucă după care le vom fierbe în vin alb cu miere de albine. Fiica a adus-o pe nepoțica la noi deoarece ea pleacă la biserică. Cu venirea nepoțicăi am terminat și pregătirea bucatelor. Nepoțica ne-a delectat cu un colind pe care l-a învățat-o cu mămica sa. Am răsplătit-o cu un cadou pe placul ei – un ”kinder” mare în care se mai află 7 ouă cu surprize. Bucuria n-are margini! După joacă și vizionarea povestei de seară ea pleacă la culcare. Noi privim emisiunile la televizor.

Vineri

Ne-am trezit dimineața la auzul clopotelor de la bisericile din sat – 3 la număr. Este Crăciunul – nașterea Domnului! Repejor am dat mâncare la păsări și începem masa de sărbătoare împreună cu soțul, fiica, ginerele și nepoțica. Pe parcurs am vorbit cu fiicele de peste hotare, care sărbătoresc și ele după tradiție cu familia dar cina la ei este seara după serviciu. Îmi pare bine că ambele fiice învață nepoțeii să respecte tradițiile noastre strămoșești și nu uită limba maternă. La amiază ne-au venit oaspeți: o familie de la Chișinău și alta de la Rezina cu care am petrecut până seara.

Vă doresc tuturor SĂRBĂTORI FERICITE!